Входной файл: | Стандартный вход | Ограничение времени: | 1 сек | |
Выходной файл: | Стандартный выход | Ограничение памяти: | 512 Мб |
Требуется реализовать на языке Python класс
GameOfLife
. Класс описывает обобщённую игру «Жизнь». Игра представляет собой многомерный (n >= 2
) массив булевых значений. Каждая ячейка может быть живой (True
) или мёртвой (False
). На каждой итерации состояние игры обновляется следующим образом:
a
до b
включительно живых соседейc
до d
включительно живых соседей
import numpy as np
class GameOfLife:
'''Represents a generalized Conway's Game of Life.
The game is an n-dimensional array (n >= 2) of boolean values. Each cell is either alive (True) or dead (False).
On each iteration the cells are updated as follows:
- An alive cell stays alive if it has between `a` and `b` live neighbours
- A dead cell becomes alive if it has between `c` and `d` live neighbours
- Otherwise a cell dies
The board has wraparound edges, so the neighbours of edge cell are located on the opposite edge.
Fields:
board: the current state of the game, n-dimensional array of type bool
a: minimal number of live neighbours for a cell to stay alive
b: maximal number of live neighbours for a cell to stay alive
c: minimal number of live neighbours for a cell to become alive
d: maximal number of live neighbours for a cell to become alive
'''
def __init__(self, board: np.ndarray,
a: int = 2, b: int = 3,
c: int = 3, d: int = 3):
'''Initializes `board` and game rule fields. `board` must be stored as a copy'''
pass
def next_iteration(self) -> None:
'''Computes the next iteration of the game. Invalidates `self.board`'''
pass
Код решения должен содержать только определение и реализацию класса.